Het goed managen van je IP is bij startups en scaleups regelmatig een ondergeschoven kindje. Vijf veelgemaakte vergissingen:

1. Afspraken niet goed vastleggen

Er ontstaat geregeld onenigheid tussen oud-samenwerkingspartners. Ook als die onenigheid (nog) niet escaleert naar een juridische procedure is het erg praktisch om in zo’n situatie terug te kunnen vallen op neutrale afspraken die jullie maakten op een moment dat er nog geen andere (negatieve) sentimenten aanwezig waren. Voorkom een zakelijke vechtscheiding door vooraf ook exit-trajecten vast te leggen.

2. Geen clearance voorafgaand aan investeren in IP

Voordat je de markt op gaat: check of je idee, naam, of ontwerp al wordt beschermd door een ouder IP-recht van een ander. Er is niets vervelender dan succesvol lanceren, om vervolgens door een houder van een ouder IP-recht teruggefloten te worden. Als er al een ouder IP-recht blijkt te bestaan dat conflicteert met jouw idee, naam, of ontwerp kan het verstandig zijn om je aanpak iets te wijzigen. Het alternatief is dat je om je oren geslagen wordt met sommatiebrieven en kostbare juridische procedures.

3. Je merk, ontwerp of uitvinding niet registreren

Geen registratie = geen (of in ieder geval minder) bescherming. Met een geregistreerd merk, model, of een octrooi krijg je krachtige juridische tools om namaak en imitatie te bestrijden. Wie het eerst registreert krijgt het alleenrecht!

4. Je IP/merk niet bewaken

Dagelijks worden er honderden merken gedeponeerd. Op dat moment kan je nog vrij eenvoudig voorkomen dat een andere partij een merk in handen krijgt dat sterk lijkt op jouw oudere merk. Je vanaf dat moment doorgaans twee of drie maanden de tijd om aan de bel te trekken over een te veel op jouw merk lijkend nieuw merkdepot van een ander. Zodra die termijn is verstreken en er geen bezwaar is gemaakt, wordt het merk van die andere partij is ingeschreven. Vanaf dat moment wordt het wat bewerkelijker (duurt langer, is duurder) om daar alsnog iets aan te doen.

5. Inbreuk negeren

Zodra je business succesvol wordt, word je gegarandeerd geïmiteerd en gekopieerd. Voordat je het weet snoepen een groeiend aantal concurrenten je veroverde marktaandeel weg. Inbreuken direct de kop indrukken is eenvoudig en kostenefficiënt. Als je te lang wacht kunnen je eigen exclusieve IP-rechten in gevaar komen.

Contact

Hulp nodig bij het managen van je IP? Bel ons met je vraag op 013-2077107 of mail: info@lawfox.nl . We helpen je graag op weg.

Naar blog overzicht

Sjors van der Hoeven LAWFOX

Sjors van der Hoeven / Over de auteur

Sjors van der Hoeven is zijn carrière gestart in de commerciële, (groot)zakelijke advocatuur. Na jarenlang zijn eigen kantoor te hebben gevoerd is hij sinds 2019 als partner verbonden aan LAWFOX. Hij is werkzaam voor tevreden klanten door heel Nederland, veelal op het gebied van intellectuele eigendom, internet- en ICT-gerelateerde juridische vraagstukken.

Uitgangspunt van iedere zaak is een grondige en deskundige analyse van uw rechtspositie, en van de (commerciële) belangen waar u en uw wederpartij mee te maken hebben. Op basis van die analyse bepaalt Sjors met u de te hanteren strategie, en weet u haarfijn waar u aan toe bent voordat een traject wordt ingezet. Niet zelden weet Sjors handig gebruik te maken van (ook) niet-juridische omstandigheden in het krachtenveld waarin de in een geschil betrokken partijen zich bevinden.

Buiten zijn werk als advocaat houdt Sjors van het spelen van een fanatieke partij (zaal)voetbal, is hij wintersportfanaat, en brengt hij graag tijd door met zijn gezin.