Blog

De juridische aspecten van eSports

Deel 1 van een blogserie.

In de afgelopen jaren heeft de populariteit van eSports een flinke groei meegemaakt. eSport – ook wel bekend als Electronic Sport of esport – betreft het competitief spelen van computergames. Je kan van mening zijn dat de term “sport” misschien niet helemaal past op het spelen van computerspellen, maar dezelfde discussie gaat op voor schaken en diepzeedammen. Wat niet ontkent kan worden is dat eSports ontzettend veel populariteit genieten. Zowel op het gebied van deelnemers, publiek als prijzengeld groeien eSports enorm. Het is een serieuze markt, met serieuze juridische risico’s en uitdagingen. Op deze blog zal ik een aantal juridische aspecten van eSports bespreken. In deze introductieblog sta ik stil bij de (opkomende) belangen in deze nieuwe gaming industrie.

De meeste eSport competities vinden plaats in Zuid-Korea, China, de EU en de VS. Er worden zelfs visa verstrekt aan professionele spelers, vergelijkbaar met het visum dat wel eens aan topatleten wordt verstrekt.

ESports zijn de afgelopen jaren ook flink geprofessionaliseerd. Zo is er sinds 2008 zelfs een internationale overkoepelende esportsorganisatie: het IeSF (“International e-Sport Federation”). Jaarlijks wordt door deze organisatie de officiële wereldkampioenschappen voor eSports georganiseerd. Daarnaast bestaan er diverse officiële internationale toernooien. Spellen als Counter-Strike, League of Legends en Starcraft II: Wings of Liberty zijn daar populaire spellen. Ook bestaan er nationale kampioenschappen. Daarbij kunnen deelnemers zich ook kwalificeren om hun land te vertegenwoordigen in de finale van de Electronic Sports World Cup.

In Nederland winnen eSports ook aan steeds meer populariteit: sinds 2005 kennen we zelfs de Nederlandse e-Sport Bond: ESB. Deze organisatie organiseert de jaarlijkse Nederlandse kampioenschappen, tijdens het Dutch Gaming Festival. De e-Sport Bond heeft ook diverse eSports-clubs en -verenigingen opgezet. Een Nederlandse clubcompetitie ligt daarmee in het verschiet. Internationale eSports-clubs als Fnatic, Serious Gaming en Team Liquid hebben overigens ook Nederlandse roots.

Recent is ook de eerste miljoenentransfer voor een speler in eSports in de maak. De Chinese League of Legends-speler Jian ‘Uzi’ Zihao zou een overstap maken van zijn team OMG naar Invinctus Gaming of Royal Club. Volgens geruchten zou de transfersom voor deze speler uitkomen op bijna 7,3 miljoen euro.

eSports is dus een serieuze markt. En in die markt gelden diverse – belangrijke – belangen voor deze vier partijen: players, teams, sponsors en streaming service providers. De belangen van deze partijen, en de relaties tussen hen, worden beheerst door contracten. In de eSports-contracten staan de rechten en verplichtingen van deze partijen onderling. Het vastleggen van verwachtingen en eisen om die verwachtingen waar te (kunnen) maken is in deze groeiende markt, vanzelfsprekend, cruciaal. Er gaat een hoop geld in deze markt om, en daarmee worden contracten juist nu vaak uitgebuit. Partijen kunnen daardoor in (soms nodige, soms onnodige) geschillen raken. Voor spelers en teams kan dat nare, directe gevolgen hebben, zoals diskwalificatie van toernooien of wedstrijden. Het is daarom aan te raden om de contracten goed op orde te hebben. En, mocht het dan toch mis gaan, om een gespecialiseerde advocaat in de arm te nemen om – zo nodig directe – actie te ondernemen.

Deze blog maakt deel uit van de blogserie “De juridische aspecten van eSports”. Naar de vervolgartikelen zal hieronder worden gelinkt. 

Gerelateerde berichten

Leave a comment