Blog

Tattoos: zelfs je lichaam is niet meer veilig voor copyright!

Is het gebruik van een tatoeage in een videospel een auteursrechtinbreuk? Deze vraag zien we steeds weer terug in rechtspraak, met name bij (populaire) sporters.

Iedere sport heeft zijn eigen persoonlijkheden en absolute topsporters die niet meer weg te denken zijn in de discipline. Bij voetbal denkt men al snel aan Lionel Messi en Cristiano Ronaldo, bij MMA aan Conor Mcgregor (waar we toevallig ook deze blog over hadden geschreven een tijdje terug), en bij basketbal zijn figuren als Michael Jordan en LeBron James vaak de eerste namen die opkomen. Laatstgenoemde is de laatste tijd echter in opspraak gekomen. Maar dat is niet bepaald om een reden die enorm voor de hand ligt.

Lebron James is een 33-jarige Amerikaanse basketbalspeler, momenteel spelend bij de Los Angeles Lakers. Zijn prijzenkast is aardig gevuld, met onder andere 4 “Meest Waardevolle Speler” prijzen, wat gezien wordt als de meest prestigieuze individuele prijs in de Amerikaanse competitie van basketbal, de NBA. James wordt dus door velen geprezen als één van de beste basketbal spelers aller tijden.

Sporters in games

Sporters vertegenwoordigen een enorme marktwaarde. Daarom doen grote bedrijven er alles aan om hun namen te koppelen aan die van topsporters. Een bekende gamereeks is NBA 2K series, geproduceerd door Visual Concepts en uitgegeven door 2K Games. Zij maken gebruik van geavanceerde technologieën waarmee ze een soort “digitale foto” kunnen maken van een individu. Daardoor komt de sporter extreem gedetailleerd in het spel terecht komt.

Door gebruik van deze technologie werden zelfs de tatoeages op de rechterarm van Lebron James gedigitaliseerd. Hier was alleen niet iedereen blij mee.

Solid Oak Sketches claimt namelijk dat het gebruik van James zijn tatoeages niet valt onder het fair-use principe, waarvoor ze al eerder uitgever Take-Two games voor hadden aangeklaagd. Hoewel James toestemming kan geven voor het gebruik van zijn uiterlijk geldt dat volgens Solid Oak niet voor elektronische versies van zijn tatoeages. De oorspronkelijk maker van de tatoeages is degene met auteursrechten. LeBron James heeft daarom geen inspraak, stelt de tattoo-maker. Dit zou dus betekenen dat James per ongeluk een inbreuk op auteursrecht heeft gepleegd. Hij kan namelijk geen licentie geven voor zijn eigen tattoos. Ondanks dat het werk op zijn eigen lichaam staat, zou hij er in principe niks over te zeggen hebben.

De zaak (Solid Oak Sketches LLC v. 2K Games et al.)

Solid Oak Sketches LLC klaagde daarom de uitgever van NBA 2K aan: 2K Games. Zij stelden dat ze de exclusieve eigenaar waren van in totaal vijf tatoeages die gezet zijn op drie basketbal spelers. Dit zijn Eric Bledsoe, Kenyon Martin en LeBron James. Deze werken waren gebruikt op de spelers zonder toestemming van Solid Oak. Daardoor zouden de makers van NBA 2K inbreuk hebben gepleegd op de auteursrechten van Solid Oak Sketches. 2K Games probeerde tevergeefs aan te halen dat het gebruik van de tatoeages zou vallen onder het Amerikaanse “fair use principe” en het principe van De Minimis.

De minimis?

De minimis is een term voor zaken die gezien worden als minimaal van impact of gebrekkig aan grote betekenis in de context. 2K games haalde als verdediging aan dat de tattoos maar een extreem klein deel van de game zijn, en slechts klein te zien zijn wanneer de speler een wedstrijd speelt. Hierbij zijn de tattoo’s vaak verscholen onder de basketbal, of zit de focus er niet op. Kortom: de tattoo’s worden niet gezien als een groot element van de game. Op 30 Maart 2018 was dit argument echter afgewezen door het Amerikaanse Hof.

AuteursrechtAuteursrecht en video-games: een geboren dispuut?

De bovengenoemde zaak is niet enkel te vinden in de NBA reeks.

In de jaren na de release van marketing-succes Grand Theft Auto V is de maker daarvan in opspraak geweest. De vrouw die op één van de hoofdmenu is getoond zou enorm lijken op Lindsay Lohan, aldus Lohan zelf.

Maar het is geen zaak voor enkel Amerikanen. Zo won oud-voetballer Edgar Davids een rechtszaak nadat het bekende videospel League of Legends een virtueel speelfiguur had gemaakt die wel heel erg veel leek op Davids. Meer hierover kan je ook lezen op de website, gezien mijn collega Nick hier al eens over geschreven heeft.

Deze zaken tonen aan dat ook rechtbanken peinzen over zaken van intellectueel eigendom in videospellen, wat de afgelopen jaren steeds meer in opspraak is gekomen.

Intellectueel eigendom in videogames

Veel van ons zullen (vooralsnog?) niet hoeven te vrezen, aangezien het slechts enkelen overkomt dat hun uiterlijk gebruikt wordt in een videospel. De uitspraken in voorgaande zaken evenals de opkomende zaak van LeBron James, kunnen echter een waarschuwing geven aan videogamemakers. Indien Solid Oak Sketches de zaak wint, betekent het dat de poorten opengaan voor tattoomakers wiens werk te vinden is in videospellen, waardoor game makers moeten vrezen voor inbreuk op intellectueel eigendom. Zo ver is het voorlopig nog niet, maar het biedt wel een mogelijk scenario wat we over enkele jaren steeds vaker terug zullen zien.

Gerelateerde berichten