Door Sjors Van der Hoeven | Advocaat | 11 januari 2019
De winkel van ons allemaal
Bol.com is al lang niet meer een winkel die alleen haar eigen producten verkoopt via een webshop. Het platform van Bol.com is toegankelijk voor externe verkopers, die daarop eigen producten kunnen aanbieden. Letterlijk “De winkel van ons allemaal” (een slogan van Bol.com) dus! In de praktijk resulteert dit gebruik van het platform door derde partijen helaas geregeld in merkinbreuk en misbruik van EAN-nummers door concurrerende verkopers.
Bol.com en EAN-nummers
Bol.com stelt eisen aan externe verkopers en de producten die zij aanbieden. Één van die eisen is het gebruik van een EAN-nummer bij de door de externe verkopers aangeboden producten. Een EAN-nummer wordt gebruikt ten behoeve van kassa-afhandeling en voorraadadministratie in winkels.
Niet iedere verkoper doet de moeite om zelf EAN-nummers aan te vragen voor de producten die zij inkopen en via Bol.com door willen verkopen. Zij gebruiken dan gemakshalve het EAN nummer van een ander voor (nagenoeg) identieke (maar geregeld wel inferieure) producten.
Het Bol.com platform is zo ingericht dat daardoor ook overige door de houder/gebruiker van EAN-nummers ingevoerde informatie, waaronder ook (product)foto’s en merknamen, wordt weergegeven bij het productaanbod van de concurrerende en meeliftende verkoper. Ook als zij feitelijk niet de oorspronkelijke (merk)artikelen van de houder van de EAN-code aanbieden.
Dit is een doorn in het oog van de houders van EAN nummers. Niet alleen profiteren derden kosteloos van door hen verzorgde productfoto’s en de EAN-nummers, maar ook zien zij dat hun merknaam verschijnt bij vaak inferieure producten, èn dat hun ranking op Bol.com wordt aangetast doordat de concurrentie de vergelijkbare producten ook nog eens voor een (iets) lagere prijs aanbiedt. In het geval van inferieure producten kan er sprake zijn van negatieve productreviews. En wanneer de concurrent het koopblok verovert, kost het je een flinke hoeveelheid sales. Kortom, alle belang om dit niet te laten gebeuren.
Maatregelen misbruik op Bol.com
Gelukkig hoef je dit als verkoper, merkhouder en houder van EAN-nummers niet over je kant te laten gaan. Het Bol.com platform biedt Notice and Takedown-mogelijkheden om meeliftende concurrenten te rapporteren en de misleidende en inbreukmakende aanbiedingen te laten verwijderen.
In de praktijk blijkt bovenvermelde aanpak ‘dweilen met de kraan open’. Dat kan effectiever. Het is namelijk ook mogelijk om de meeliftende concurrenten buiten Bol.com om te sommeren om definitief te stoppen met het meeliften. En om een schadevergoeding te vragen. De daarmee gepaarde juridische kosten kunnen in beginsel volledig op inbreukmakende concurrent worden verhaald.
Een duwtje in de juiste richting nodig?
Wij hebben jarenlange ervaring in het verwijderen van meelifters op Bol.com listings en zijn bewezen effectief. Sjors van der Hoeven is advocaat met ruime ervaring in Bol.com-handhavingstrajecten en kan u van advies en bijstand voorzien. Ook kan Sjors u bijstaan bij het verzorgen van optimale merkbescherming -een absolute must om deze vorm van meeliften effectief tegen te kunnen gaan.
Heeft u last van een op het Bol.com platform op uw EAN-nummers / misbruik op Bol.com? Bel of mail vrijblijvend en rechtstreeks met Sjors om te bespreken hoe u dit effectief beëindigt: 06-83 61 13 60 / sjors@lawfox.nl . Doorgaans weten wij ongewenste meelifters op uw listings binnen 24 uur van de listing af te krijgen.