Blog

@NOS: “Vliegen met drone kan strafbaar zijn”

Door NOS ben ik geïnterviewd over de huidige en aanstaande wetgeving met betrekking tot drones. Aanleiding was een voorval in Hulst, waarbij een drone mogelijk een traumahelikopter heeft gehinderd.

drone

De NOS vroeg mij naar de complexiteit van de dronewetgeving. Drones zijn in principe een onderdeel van het luchtruim, en vallen onder de luchtvaartwetgeving. Daar komt bij dat er allerlei verschillende besluiten zijn, die specifieke regels voor drones bevatten. Daarbij wordt bijvoorbeeld een onderscheid gemaakt tussen recreatief gebruik en professioneel gebruik. Op grond van deze regelgeving gelden er allerlei vliegbeperkingen, zoals:

  • waar mag gevlogen worden en waar niet (“no fly zones”),
  • met welk (soort) drone,
  • welk gewicht,
  • welke maximum vluchthoogte,
  • is er toestemming vereist voor bepaalde gebieden,
  • vereisten t.a.v zicht (visual line of sight / beyond visual line of sight);
  • vliegvaardigheid van de bestuurder;
  • luchtvaardigheid van de drone;
  • registratie van de drone bij de bevoegde autoriteit
  • etc

Dit maakt het lastig voor leken om te weten wat ze nu wel en niet mogen. Daar komt bij dat, ondanks dat deze complexe wet- en regelgeving de nodige uitleg vraagt, er weinig voorlichting is over wat wel- en niet mag met drones. Dat euvel kwam ook ter sprake tijdens een recente hoorzitting in de Tweede Kamer. Voor de NOS onderstreep ik dit probleem:

 

Volgens advocaat Wouter Dammers van advocatenkantoor Lawfox, die in maart nog een congres organiseerde over de wet- en regelgeving omtrent drones, is er op dit vlak nog veel te winnen. “Mensen weten vaak niet dat vliegen boven woningen of mensen, zoals in Hulst het geval lijkt te zijn geweest, strafbaar is”, zegt hij.

Lees hier meer over de betreffende lezing met betrekking tot de regulering van drones.

Ook laat ik weten dat de Europese wetgever druk bezig is met nieuwe drone regels, die de huidige moet gaan vervangen. Daardoor dienen tal van maatregelen te worden genomen (met name door fabrikanten) om het aantal incidenten terug te dringen:

Er worden tal van maatregelen voorbereid die het aantal incidenten moeten terugdringen, aldus Dammers. Als voorbeelden noemt hij de komst van Europese dronewetgeving in de nabije toekomst en het implementeren van bijvoorbeeld ‘geofencing’-technologie (het virtueel afbakenen van een gebied via gps), zodat een drone een bepaald gebied niet in kan vliegen.

Lees het hele artikel hier: Zwangere vrouw die hartstilstand kreeg in bakkerij overleden.

Gerelateerde berichten